Automatyzacje w MailerLite – rodzaje i przykłady

Automatyzacje w MailerLite – rodzaje i przykłady

--- 4 komentarze

Obserwując różne grupy na FB i pytania odnośnie MailerLite często widzę dużo wątpliwości o rodzaje automatyzacji i to, czym one się tak naprawdę różnią. Kiedy używać takiej, a kiedy innej? Co to są automatyzacje i dlaczego warto z nich korzystać pisałam już we wpisie Automatyzacja newsletterów – dlaczego warto automatyzować maile. Jeśli chodzi ogólnie o newsletter i to, dlaczego warto zbierać taką listę i wysyłać maile do swoich czytelników, pisałam w artykule: Formularz zapisu na newsletter – 7 powodów, dla których musisz go mieć.

Automatyzacje w MailerLite

MailerLite posiada 6 podstawowych typów automatyzacji, uruchamiających się po wykonaniu określonej akcji (trigger) przez osobę, która chce się na nasz newsletter zapisać:

  1. Kiedy subskrybent dołącza do grupy
  2. Kiedy subskrybent wypełnia formularz
  3. Kiedy subskrybent kliknie w link
  4. Uaktualnij pole
  5. Data rocznicy
  6. Dokładnie dopasowana data

Jeśli masz konto na MailerLite skonfigurowane ze sklepem na WooCommerce odpowiednią wtyczką do WordPressa, wtedy tych automatyzacji będzie więcej. Dzisiaj jednak chciałam napisać o tych podstawowych, z których może korzystać każdy, kto dopiero założył konto w MailerLite.

UWAGA! W chwili obecnej panel MailerLite nie jest dostępny w języku polskim. Być może, jeśli korzystasz z ML już jakiś czas, część panelu masz po polsku, część po angielsku. Są to pozostałości z czasów (całkiem niedawnych), kiedy jeszcze język polski był możliwy do ustawienia jako domyślny. Dlatego poniżej poszczególne typy automatyzacji i ich „wyzwalacze”, czyli akcje, po ang. trigger, opisuję również w języku angielskim, bo możesz się spotkać z całym panelem ML całkowicie po angielsku.

Kiedy subskrybent dołącza do grupy When subscriber joins a group

Workflow jest uruchamiany, kiedy abonent dołącza do grupy wcześniej przez nas stworzonej. Grupy to mój ulubiony typ automatyzacji i z tych automatyzacji korzystam najczęściej. Jeśli masz kilka grup subskrybentów (np. lista uczestników webinaru, lista zainteresowanych produktem, lista klientów sklepu itd.) i chcesz do każdej z nich wysyłać spersonalizowane maile, to taka opcja jest najlepsza.

Warto tu wspomnieć również o tym, że gdy subskrybent wypełni jakiś formularz celem zapisania się na nasz newsletter, a my tą automatyzacją zapisujemy go do określonej grupy i mamy włączoną opcję double opt-in, to zanim faktycznie zostanie on dopisany do tej grupy, musi potwierdzić subskrypcję, klikając link w mailu. Jeśli tego nie zrobi, nie zostanie wpisany na listę i automatyzacja do niego nie ruszy.

Z drugiej strony z tego co sama obserwuję, jest to najbezpieczniejszy typ automatyzacji, która ma najmniejsze prawdopodobieństwo, że w jej trakcie wystąpi jakiś błąd i coś się posypie… Ale najmniejsze nie znaczy żadne.

Kiedy subskrybent wypełni formularz When subscriber completes a form

Workflow uruchamia się, gdy osoba wypełni określony formularz. Tutaj automatyzacja ruszy zaraz po tym, jak subskrybent wypełni formularz i potwierdzi swój adres e-mail, który dostał w mailu (double opt-in). Czym ta automatyzacja różni się od poprzedniej? Warto korzystać z niej, gdy ktoś dołącza do Twojego newslettera i chcesz np. wysłać wiadomość powitalną. Nie zostanie jednak zapisany do żadnej grupy (do tego służy poprzednia automatyzacja), a jedynie będzie figurował w ogólnej bazie jako aktywny subskrybent.

Sama korzystam z tej automatyzacji bardzo rzadko, ale jest ona równie popularna, co „kiedy subskrybent dołączy do grupy”. Warto jednak wiedzieć, czym one się tak naprawdę różnią, bo widzę czasem, jak wiele osób ma z tym problemy.

UWAGA! Warto wiedzieć, że Mailer Lite wysyła maila potwierdzającego zapis przy double opt-in za każdym razem, kiedy osoba wypełni formularz – nieważne, czy ta osoba jest już w naszej bazie, czy jej nie ma. Jeśli jej nie ma, wszystko przebiega standardowo: trzeba potwierdzić zapis klikając na link w mailu, a następnie uruchamia się automatyzacja. W drugim przypadku jednak, kiedy osoba jest już w naszej bazie i zapisuje się np. do osobnej grupy uczestników webinaru, również otrzyma link potwierdzający zapis, ale… nie musi go potwierdzać, bo automatyzacja ruszy równolegle, tak czy siak. ML puszcza w tym wypadku automatyzację bez względu na to, czy taka osoba, będąca już w naszej bazie, potwierdzi zapis czy nie.

Jak zrobić, aby zapisani już wcześniej nie musieli ponownie wypełniać formularza i klikać w linki potwierdzające? Następną automatyzacją:

Kiedy subskrybent kliknie w link When subscriber clicks a link

Gdy abonent kliknie w łącze w dowolnej kampanii lub automatyzacji. Tworząc maile w automatyzacji albo wysyłając regularne kampanie i pisząc maile do swoich subskrybentów, bardzo często dodajemy linki, przyciski, buttony, w które subskrybent ma kliknąć np. po to, aby przeczytać jakiś artykuł na blogu lub trafić na nasz fanpage na Facebooku.

Taki przycisk czy link można jednak wykorzystać również w inny sposób: gdy np. chcemy, aby już zapisane na nasz newsletter osoby zapisały się do innej naszej grupy, zapisując się na webinar, kurs mailowy czy listę zainteresowanych jakimś produktem. Wtedy warto jest użyć właśnie tego workflow i zautomatyzować ten proces tak, aby takie osoby, które już są na naszej liście, nie musiały po raz kolejny wypełniać formularza i potwierdzać zapisu w mailu. Przekierowujemy je wtedy od razu do specjalnie utworzonej strony podziękowania, a link do tej strony umieszczamy właśnie w tym workflow. Dzięki temu osoba od razu skopiuje się do określonej wybranej grupy, gdy tylko kliknie w link.

Co jest tutaj ważne? Link tutaj dodany musi być dokładnie taki sam, jak umieszczony wcześniej w mailu kampanii czy automatyzacji. Inaczej automatyzacja taka się nie uruchomi. Najlepiej jest więc otworzyć w nowym oknie tę kampanię i w trybie edycji skopiować link z niej (a nie klikać bezpośrednio na button i kopiować link z przeglądarki, bo systemy newsletterowe lubią dodawać do takich linków swoje fragmenty adresu – wtedy taki link nie zadziała, bo będzie wyglądał inaczej, mimo że przekierowuje do tego samego miejsca).

Czym się różni kliknięcie w kampanii, a czym w automatyzacji? Tutaj po prostu chodzi o to, że jeśli ten określony link, po kliknięciu którego chcemy, żeby automatyzacja się uruchomiła, jest umieszczony w którymś mailu z jakiegokolwiek naszego workflow, to wybieramy automatyzację. Jeśli linku użyliśmy lub mamy zamiar użyć w kampanii – wybieramy kampanię.

Uaktualnij pole Updated field

Automatyzacja uruchamia się po aktualizacji jakiegoś wcześniej ustalonego niestandardowego pola i pasuje do naszej reguły, którą sobie wcześniej ustawiliśmy. Taką automatyzację możemy użyć np. w sytuacji, gdy chcemy, żeby klient ocenił nasz sklep np. liczbą punktów między 1 a 6. W zależności od tego, co kliknie, aktualizowane jest pole i uruchamiany określony workflow. Np. mail z pytaniem: „Co Ci się nie podobało w naszym sklepie?”, kiedy klient da nam ocenę mniejszą niż 3, albo: „Z czego byłeś najbardziej zadowolony?”, kiedy da nam ocenę większą niż 4. To tylko przykład, ale chyba najlepiej obrazujący, jak taka automatyzacja może działać. W tym przykładzie w dodatku idealnie pasuje opcja ankiet, którą od jakiegoś czasu można dodawać do maili w ML.

Data rocznicy The anniversary of a date

Workflow uruchamiany co roku w określonych terminach (idealny na urodziny, rocznice itp.) Takich automatyzacji często używają sklepy internetowe, żeby np. wysyłać kody rabatowe do swoich klientów w dniu ich urodzin. Jedynym warunkiem, aby taka automatyzacja zadziałała, to umieszczenie w formularzu zapisu na newsletter okienka, które będzie zbierało te daty. Zwyczajowo w formularzu zapisu umieszcza się imię i adres e-mail. Tutaj jednak trzeba dodać trzecie, z datą, np. datą urodzin. (Jeśli nie jesteś w stanie dodać takiego pola do swojego formularza, sprawdź czy masz takie pole w swoich niestandardowych polach w zakładce Subskrybenci > Pola. Jeśli nie, dodaj je tam i wszystko powinno być ok)

Warto zaznaczyć to pole jako nieobowiązkowe. Nie każdy lubi podawać takie dane, więc lepiej zostawić to do decyzji tego, kto się zapisuje. Jeśli takie pole zrobimy obowiązkowym, to musimy się liczyć niemalże na pewno z mniejszą konwersją (mniej osób w ogóle zdecyduje się zapisać na nasz newsletter).

Dokładnie dopasowana data The exact match of a date

Workflow uruchamiany w określonym dniu. Tutaj, podobnie jak w poprzedniej automatyzacji, najpierw trzeba dodać takie pole do naszych pól w ML. Do czego może służyć taka automatyzacja? Np. do tego, żeby usuwać z naszej listy nieaktywnych subskrybentów i nie musieć pamiętać o tym osobiście co jakiś czas – automatyzacja będzie to robić za nas. Wystarczy utworzyć sobie odpowiedni segment, a potem stworzyć automatyzację, która będzie usuwać te osoby, które np. nie otworzyły żadnego naszego maila przez ostatnie 6 miesięcy. Możemy w takiej automatyzacji również utworzyć warunek i wysyłać maila z potwierdzeniem, że dany subskrybent faktycznie chce zostać na Twojej liście. Taka automatyzacja nie jest może najprostsza do stworzenia dla kogoś, kto dopiero zaczyna i poznaje ML, jednak musiałam tu o niej wspomnieć i dać Ci znać, że takie rzeczy też są możliwe do zrobienia.

Mam nadzieję, że teraz jest już wszystko jasne i choć trochę odczarowałam automatyzacje w MailerLite.

Podąrzaj Małgorzata:

Wspieram online małe biznesy w zadaniach, na które zwykle brakuje czasu, chęci lub wystarczającej wiedzy. Od strony technicznej ogarniam WP, newslettery, robię transkrypcje, projektuję grafiki.

omentarzy

  1. Kasia
    | Odpowiedz

    Hej
    Robię automatyzację wg grupy. Przychodzi pierwszy e-mail z prośbą o potwierdzenie adresu e-mail. Klikam i nic dalej się nie dzieje. Zaplanowany e-mail nie przychodzi. Dlaczego?

    • Małgorzata
      | Odpowiedz

      Kasia, powodów może być kilka… Zależy jak ustawiłaś automatyzację, czy wszystko jest włączone, jakie po kolei kroki ustawiłaś… Jak chcesz, zrób screen, napisz do mnie na maila, może będę w stanie pomóc, bo zwyczajnie musiałabym zobaczyć, jak to wszystko wygląda 🙂

  2. Jacek Urbanik
    | Odpowiedz

    Dzień dobry Małgorzata 🙂

    Super artykuł, rozwiał wiele wątpliwości.

    Podpowiedz jeżeli możesz, czy jest taka opcja automatyzacji, jak np. zbieram przez tydzień do jakiejś nowej grupy subskrybentów, po czym robię zakończenie i np. po zakończeniu, uruchamiam do wszystkich automatyzację w jednym dniu?

    • Małgorzata
      | Odpowiedz

      Jacek, dziękuję i cieszę się, że mogłam tym artykułem pomóc.
      Co do Twojego pytania: oczywiście, że jest taka opcja, po prostu trzeba ustawić odpowiednie kroki w automatyzacji 🙂

Zostaw komentarz